hallo allemaal - Reisverslag uit Namwera, Malawi van Martha Herik - WaarBenJij.nu hallo allemaal - Reisverslag uit Namwera, Malawi van Martha Herik - WaarBenJij.nu

hallo allemaal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Martha

18 December 2010 | Malawi, Namwera

Hier eindelijk even een bericht vanuit het natte Malawi. Aan het feit dat het zolang heeft geduurd kan je wel opmaken dat de internet verbinding hier niet zo bijster goed is. Ik kan zelf niet op de weblog komen. Ik stuur een mailtje naar thuis en zij plaatsen het voor mij op de weblog. Lekker omslachtig, maar het lukt. Ik zal even kort proberen te vertellen wat ik hier al heb gedaan en heb meegemaakt deze maand. Daar gaan we dan….

De reis is goed verlopen. In het begin had ik behoorlijk hoofdpijn, nou is dat niet het ergste, er valt wat aan te doen. Met een asprintje gaat het vast een stuk beter, dacht ik. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Voordat ik het pilletje in handen kreeg moest ik eerst een hele waslijst invullen. Nu was ik er van overtuigd dat dat vast wel ergens goed voor zou zijn maar weten ze nu echt geen beter tijdstip te verzinnen om me daar mee lasting te vallen? Ik vraag niet zomaar om een tabletje tegen de hoofdpijn?!?! Ik zat het grootste deel van de vlucht naast een wat oudere man uit Oslo, die wel in was voor een praatje. Best gezellig!

In Kenia moest ik ongeveer anderhalf uur wachten op het vliegtuig richting Lilongwe. Het vlieftuig heeft een half uur vertraging. In Lilongwe staan Alide en Layson ( de manager van het project) al op me te wachten. Er moeten nog verschillende boodschappen in Lilongwe gedaan worden. Ik geniet ondertussen van alles wat ik zie onderweg. Malawi is echt heel anders dan Oeganda maar het is een geweldig gevoel om weer in Afrika te zijn. ‘sAvonds rond een uur of 8 arriveren we op het project. Het is al donker dus ik kan niet goed zien hoe alles hier eruit ziet. Als we de gate (die om het huis staat) binnen rijden en ik de auto uit wil stappen komen er 10 honden op de auto afgevlogen. Ik weet niet hoe snel ik weer in de auto moet komen. Het heeft een poosje geduurt voordat ze me accepteerde maar nu zijn het m’n beste maatjes. Alide heeft ook een kat is huis. Deze heeft als job om het huis ratten vrij te houden. Ze heeft 2 jonge gekregen die toen ik ariveerde omgeveer 3 weken waren. Nu lopen ze de hele dag door het huis te springen. Als laatste hebben we nog een loge. Een klein lief poesje die is gebeten door een andere kat. Haar hele darmen kwamen naar buiten zetten. We waren het er unaniem overeens dat het beter zou zijn om het katje de kop om te draaien maar niemand durfde het. Gelukking voor het katje wat we hebben hem verbonden en verzorgde en nu is ze zo goed als nieuw. Echt een wonder ! Het is een super goede jager. Een echte vriend van mij. Bijna iedere avond loopt er hier een soort schorpioenachtige spin. Ongeveer 10 cm lang af misschien wel langer en vliegensvlug. Als ik zo’n spin zie geef ik eerst een keihare gil en dan pak ik het kleine patientje in d’r kladde en zet haar bij de spin. Zij peuzelt de schorpionachtigespin vervolgens heerlijk op. Ik ben dus dolblij met dat katje. Toen ik zo’n spin voor de eerste keer zag moest ik aan jou denken Jony! Ik vreg me af wie er harder zou gillen jij of ik :)
De eerste zondag moest ik in de kerk naar voren komen en werd hartelijk welkom geheten door de pastor. Daarna moest ik mezelf voorstellen en kwam heel de gemeente naar voren om mij een hand te geven. Voor de kerk dienst is er zondagschool. Alide geeft samen met Felix (een van de oudere jongens van het weeshuis) zondagschool aan de jonge groep.

De kinderen hier zijn echt helemaal geweldig!! Mary het oudste meisje van het weeshuis helpt mij iedere morgen op de kleuterschool. 3 weken geleden zijn we begonnen met de kleuterschool. Iedere morgen geef ik op de veranda les aan 10 schatige kleutertje en Mary vertaald. We hebben al een aantal versjes geleerd in het Chichewa en Engels en we zijn druk bezig met het leren van de cijfers en de getallen van 1 tot 10.

Ook zijn we 3 weken geleden begonnenmet het avondprogramma voor de kinderen. Drie avonden in de week is ere en soort clubavond. De kinderen konden zich inschrijven voor een bepaalde activiteit. Het is de bedoeling dat we iedere maand rouleren. Ik help op dinsdag Erin met dolmaking. Het is de bedoeling dat de kinderen zelf een pop in elkaar gaan zetten. Op donderdagavond geef ik samen met Alide blokfluitles. Onze groep bestaat grotendeels uit jongens van tussen de 10 en 13 jaar. Het is echt en pracht stel met elkaar. Een van de jongens, Mohammed, heeft pas om een andere naam gevraagd. Hij wil geen moslimnaam maar een naam uit de bijbel. Zulke dingen zijn echt mooi! Vanaf nu heeft hij de naam Samuel. Echt een pracht van een jongen die Sam

Zaterdag gaan de kinderen op vakantie. Deze week hebben we al het meel voor de sima, de bonen en zeep en al ingepakt. Zaterdag wordende kinderen weggebracht en 12 dagen later weer opgehaald. Wat zal het stil zijn zeg. Op de kleuterschool houden we dan ook vakantie. Het volgende weekend hopen Alide en ik er even lekker tussen uit te gaan. Naar de lake.

O ja om nog even terug te komen op de titel.. de mensen praten hier 2 of eigenlijk 3 talen. Met de mensen die ene beetje wat geleerd hebben kan je comuniceren in het Engels. De doorsnee Malawian praat Chichewa en de mensen hier praten veelal Chiyawo. Nawera ligt in een behoorlijk streng moslim gebied. Het Chiyawo aria. Je kan dus in verschillende talen begroet worden. Met de staf comuniceren we in het Engels. De moeders begroeten me in het Chichewa en de werkers en de wachtmannen in het Chijawo. Er is dan ook nog een verschil tussen morgen middag en avond en je heb ook nog een algemene groet. Het is maar net afwachten wat ze tegen je zeggen. Mwazuka bwanji, Masanan muli bwaji, Mwaswera bwanji, Ajimwiche uli, Asindile uli, Ali uli. En als ik dan niet ze gauw weet of ik nu tujimwiche kwali ajetu of ndili bwino kaya inu moet zeggen lachen ze me vierkant uit!!!!!

Oeps ik zie dat het al 11 uur is. Hoogste tijd om te gaan slapen. Morgen ochtend is het weer vroeg dag. We beginnen hier iedere werkdag met een morning devotion om 6 uur.
Vroeg vroeg……
O trouwens… ik had het over Erin net. Phill en Erin zijn een net getrouwd echtpaar uit Amerika. Ze zijn hier in Juli gekomen om een jaar te helpen. Samen met Erin help ik ‘s middags op school. We halen kinderen uit de klas en geven hen individueele begeleiding.
Super leuk om te doen!!
hartelijke groete martha

  • 18 December 2010 - 10:58

    Martha Van Den Herik:

    hey martha ik hoop dat alles goed met je gaat

    groetjes jonathan

  • 18 December 2010 - 11:36

    Papa:

    Fijn dat anderen nu ook mee kunnen lezen Martha. Gods zegen toegewenst in het verre Afrika. Doe vooral de fam. Van Bragt de hartelijke groeten van ons allemaal, vanuit een winters Opheusden.

  • 18 December 2010 - 12:30

    Klaas En Hennie :

    Dag lieve Martha, Gelukkig wat berichtjes van jou. Gaat het nu wat beter met je hoofdpijn ? Hier gaat alles goed in het mooie witte Opheusden . Wij wensen je Gezegende kerstdagen en een heel voorspoedig nieuwjaartoe. Veel liefs van Hennie en Klaas.

  • 20 December 2010 - 16:21

    Melisa:

    Ha Mart,
    Wat leuk een berichtje op je site te zien. 30 graden, gewoon niet voor te stellen. We lopen hier met sjaals, mutsen en wanten en???? een mooie sneeuwpop!

    Geniet nog ff van je vakantie daar en ik wens je goede kerstdagen en een heel goed nieuw jaar.

    Dikke knuffel van Melies

  • 27 December 2010 - 18:33

    Brenda:

    En nu lees ik deze pas, vandaar dat de plaats nog niet veranderd was:P
    Ja kreeg geen mailtje van je site, dus dacht laat ik je eens opzoeken.

    Klinkt allemaal wel erg leuk!! Vooral de gezellige diertjes haha kan mij nog goed herinneren uit oeganda:P

  • 29 December 2010 - 10:58

    Anna:

    Ha Martha,

    Wat gaaf om je verhaal uit Malawi te lezen! Je maakt daar echt weer van alles mee, zeg! Zo'n reis ernaar toe is al een hele belevenis! Ook leuk dat je in 't onderwijs wat kunt bijdragen! Super!!

    Goede jaarwisseling! Lekker weer zeker...?! Wij zitten nog in de sneeuw... hoewel 't smelt langzaamaan wel een beetje!

    Liefs, Anna

  • 05 Januari 2011 - 15:32

    Angela:

    Hi Martha,
    Wat leuk om wat van je te lezen. Hoezo vind je het anders dan Oeganda? Heel veel succes en plezier, geniet ervan! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Namwera

Op weg naar Malawi

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2011

ndkopite ku njumba

30 Maart 2011

de laatste loodjes

28 December 2010

at Zomba

20 December 2010

Muli bwanji??

18 December 2010

hallo allemaal
Martha

Actief sinds 04 Jan. 2010
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 35328

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 23 Januari 2014

Afstudeerstage

04 November 2010 - 05 Mei 2011

Op weg naar Malawi

03 Augustus 2009 - 27 Augustus 2009

Op weg naar Oeganda

12 April 2017 - 30 November -0001

Lesbos

Landen bezocht: