Muli Bwanji Anzungu's - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Martha Herik - WaarBenJij.nu Muli Bwanji Anzungu's - Reisverslag uit Nkhoma, Malawi van Martha Herik - WaarBenJij.nu

Muli Bwanji Anzungu's

Blijf op de hoogte en volg Martha

08 November 2013 | Malawi, Nkhoma

Kwart voor 6 ‘s morgens. De wekker gaat. Het is tijd om wakker te worden en naar school te gaan. We hebben hier echt een heel ander ritme als thuis. Meestal liggen we rond een uur of half 9 al op bed. Om 7 uur begint de school. Dat wil niet zeggen dat iedereen er dan ook is. Meestal beginnen we met de devotion rond kwart over 7 en meestal zijn er maar twee leerkrachten die tijden shet zingen pas binnen komen, Niet slecht voor Afrika toch?

Eerst openen we met alle leerkrachten. We zingen samen en overdenken een stukje uit de Bijbel. Prachtig om zo iedere dag te beginnen. Om half 8 (of ietsje later) rinkelt een van de docenten met de schoolbel. Tijd om te beginnen. De kinderen stellen zich netjes in rijen op voor het klaslokaal. Ook in de klassen wordt er begonnen met de Bijbel. Dit betekent voor ons dat we nog even tijd hebben om het een en ander voor te bereiden. Gerdien en ik hebben allebei 4 kinderen toegewezen gekregen waar we extra hulp (remedial teaching) aan geven. We zien deze kinderen iedere dag. Alleen op woensdag niet. Woensdag is onze afstudeer dag. We zijn door Cellia (een Zuid- Afrikaanse juf) ingewerkt. Zij heeft alle kinderen die extra hulp nodig hebben aan ons voorgesteld. Het is wel echt totaal iets anders als in Nederland. Van persoonlijke leerdoelen voor het kind hebben ze nog nooit gehoord. Laat staan van hulpplannen ;). We focussen ons als eerste op de taal. Sommige kinderen kunnen bijna geen Engels. Alles op deze school gaat in het Engels. Dus dit is wel een handicap voor hen. Erg diepgaande conversaties hebben we daarom ook nog niet.

Ik: How are you?

Kind: Fine

Ik: Where do you live?

Kind: Yes

Ik: Do you have brothers and sisters?

Kind: Yes

Ik: What are their names?

Kind: Yes

Hier kom ik niet heel erg ver mee. We gaan maar over op het werk. ;) Als ik aan het einde vraag of ik nog een verhaaltje voor moet lezen lichten de ogen van het meisje op. Dit verstaat ze wel. YES…! Ze komt iets dichter naast me zitten en kijkt verwachtingsvol naar het boek in mijn handen.

De eerste paar weken doen we maar wat met de kinderen. Eerst moeten we proberen om er achter te komen wat nu de echte problemen van het kind zijn en wat het kind wel kan.

Om half 1 is de school uit. Op dinsdag en donderdag helpt Gerdien nog met huiswerk begeleiding. Ik ga dan alvast naar huis om te koken. De kinderen krijgen dan namelijk een broodje met pindakaas en daar kan ik echt niet tegen. Dus met de huiswerkbegeleiding moeten ze het zonder mij stellen ;)

“s Middags laden we eerst de batterij van onze laptop op en dan vertrekken we richting het ziekenhuis. Dit is de plek in het dorp waar we internet hebben. Hier verzamelen zich altijd alle azungu’s (blanken) om te internetten. Gelijk een gezellig ontmoetingsplaats.

Jullie kunnen het geloven of niet… Na nog geen week in Afrika zijn Gerdien en ik allebei helemaal verliefd. Nee, we zijn niet zomaar verliefd op Afrika (ook wel een beetje) maar het is echt serieus. We hebben allebei voor iedere donderdag al een afspraakje staan!

I know…. We felt in love with Victor’s pizza’s! We hebben trouwens vandaag overheerlijke pizza (ja je leest het goed) PIZZA op. Gemaakt door Victor. Victor is de kok hier. Hij kookt voor Willeke en op donderdag maakt hij voor iedereen die maar wil overheerlijke pizza’s. Gerdien en ik hebben ons voorgenomen om iedere donderdag Pizza te gaan eten :). They are so delicious. Op deze manier probeert Victor geld bij elkaar te halen om zelf een bedrijfje te beginnen. Victor is onze grote hulp in Nkhoma. Alles wat we niet weten vragen we aan hem en hij helpt ons altijd weer.

Een aantal keer per week vertrekken we richting de markt voor de boodschappen. Dit blijft een mooi. Heerlijk al die ontmoetingen met mensen! Er zijn altijd wel mensen die met je willen praten en een stukje met je meelopen. Sommige met een andere bedoeling (he Gerdien) en andere gewoon voor de gezelligheid.

Heather heeft inmiddels voor ons een soort van usb-stick uit de stad mee genomen voor internet verbinding. We moeten nog het een en andere regelen maar hopelijk kunnen we snel ook vanuit ons huisje internetten ;) Wel handig met het regenseizoen in aantocht. Dan hoeven we niet bang te zijn om weg te drijven bij het ziekenhuis.

An… Ik heb hier al de bao game gespeeld! Goed oefenen he? Anders verlies je straks van mij :)

Groetjes uit Nkhoma

  • 09 November 2013 - 10:34

    Willy:

    Hoi Martha, Klinkt goed! Sterkte met alles, groetjes, Willy

  • 13 November 2013 - 08:58

    Roel Van Kleef:

    leuk verslag Martha, heel veel succes daar

  • 23 November 2013 - 21:11

    Reinier Van Vliet:

    Dag Martha,

    Goed bezig hoor op de Ebenezer School! Zou je aub de groeten kunnen doen aan Victor van Reinier? Hij kent me vast nog wel van twee jaar geleden

    Mvg,
    Reinier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martha

Actief sinds 04 Jan. 2010
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 35282

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 23 Januari 2014

Afstudeerstage

04 November 2010 - 05 Mei 2011

Op weg naar Malawi

03 Augustus 2009 - 27 Augustus 2009

Op weg naar Oeganda

12 April 2017 - 30 November -0001

Lesbos

Landen bezocht: